torsdag 21 maj 2015

Kruka tillverkad av trä.

Tog mått från en flätad plastkruka
som jag tyckte var lagom stor. 




Virket som jag har använt är 90x20
hyvlat virke.
Det går åt 3200 mm virke för en kruka,
250 mm långa 3 st var sida,
underkant sågade jag av 35 mm till 0 mm överkant
Såga hörnen 45 grader och förstärkte 
med en 45 graders list på insidan (biten som blev över
när jag sågade av hörnen).
limmat med vatten tålig lim. 



Här ser man hörnen.



Tillverkade 4 stycken likadana hörn.




 Här ser man 45 graders listen som är
limmad på insidan.


Klädde krukan med 10 mm x 30 mm tjock list överkant
och underkant för att hålla 
allt på plats 
för borrade 4 mm hål för skruven,
för att träet inte ska spricka. 
Använde träskruv med rak skalle 4,2 mm x 20 mm
satte även två klackar i botten.

Här ser man bottensidan. 


Här ser man skruvförbanden.

Oljade in krukan både invändigt och utvändigt
med linolja, 
terpentin och tjära.
innan plantering så klädde jag insidan
med en svart påse, gjorde hål i botten.



Satte dit handtag av 12 mm rep.
och planterade.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Guldfiskarna fryser.

Dom har fått tak som förhoppningsvis värmer och skyddar, hoppas dom klara sig. Jag tror att dom längtar till våren.